صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / اهمیت سوشال سیگنال در سئو چیست؟

اهمیت سوشال سیگنال در سئو چیست؟

سوشال سیگنال در سئو

اهمیت سوشال سیگنال در سئو چیست؟! راهنمای بهبود سوشال سیگنال

افرادی که با دیجیتال مارکتینگ و سئو آشنایی داشته باشند؛ می‌دانند که سئو، یک حیطه چند تخصصی است. یعنی هر فعالیتی که برای دیجیتال مارکتینگ یک برند یا کسب‌وکار انجام می‌شود؛ بر روی عملکرد صفحات وب در SERP هم تاثیر دارد. یکی از این فعالیت‌ها، استراتژی رسانه‌های اجتماعی و تلاش برای بهبود سوشال سیگنال است. با این‌حال، نمی‌توان رابطه بین این دو فعالیت را مستقیم در نظر گرفت. در این مطلب می‌خواهیم به نقش سوشال سیگنال در سئو بپردازیم و بگوییم چگونه می‌توانید دیجیتال مارکتینگ خود را به کمک سوشال مدیا بهبود دهید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سوشال سیگنال (Social Signal) چیست؟
سوشال سیگنال در سئو یک عامل رتبه‌بندی محسوب می‌شود؟
تاثیر سوشال سیگنال بر سئو چیست؟
10 نکته که سیگنال‌های اجتماعی را برای سئو بهبود دهید!

سوشال سیگنال (Social Signal) چیست؟
سیگنال‌های اجتماعی که مرتبط با شبکه‌های اجتماعی هستند، به هر تعاملی گفته می‌شود که با پروفایل یا محتوای یک رسانه اجتماعی برقرار می‌شود. از نظر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، این تعاملات، تنها یک برقراری ارتباط با رسانه اجتماعی است؛ اما از نظر SEO، هر تعامل یک سیگنالی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا هویت و میزان محبوبیت و قابل اطمینان بودن یک کاربر، پروفایل یا پست را متوجه شود.

سوشال سیگنال

سوشال سیگنال

در هر پلتفرم رسانه اجتماعی، معیارهای خاصی وجود دارد که به عنوان سیگنال‌های اجتماعی یا سوشال سیگنال شناخته می‌شوند. برای آن‌که بتوانید مفهوم سوشال سیگنال در سئو را بهتر درک کنید، در ادامه معیارهای برخی از پلتفرم‌های رایج را آورده‌ایم.

فیس‌بوک: میزان دنبال‌کنندگان، لایک کردن یا عدم علاقه به پست، نظردهی، به اشتراک‌گذاری و بازدید
اینستاگرام: میزان دنبال‌کنندگان، لایک کردن، به اشتراک‌گذاری و ذخیره کردن
توییتر: میزان دنبال‌کنندگان، دوباره توییت کردن یک محتوا و میزان پاسخ سایرین به یک توییت و…
لینکدین: تعداد اتصال به افراد مختلف، لایک کردن، نظر دادن و به اشتراک‌گذاری
تعریف سوشال سیگنال

تعریف سوشال سیگنال

سوشال سیگنال در سئو یک عامل رتبه‌بندی محسوب می‌شود؟
موتور جستجوی گوگل برای تعیین رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت، بیشتر از ۲۰۰ فاکتور را مد نظر قرار می‌دهد؛ اما سئوکارها، بر روی تاثیر سوشال سیگنال در سئو توافق ندارند؛ زیرا در طی سال‌های گوگل اطلاعات مختلفی را در این زمینه ارائه کرده است.

سال ۲۰۱۰: سئو سیگنال و سوشال سیگنال با یکدیگر در ارتباط هستند!
در این سال، زمانی‌که این سوال پیش آمد که آیا گوگل از لینک‌های توییتر و فیس‌بوک به‌عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند؟! مت کاتس، مهندس نرم‌افزار گوگل، پاسخ می‌دهد: «مثل همیشه از لینک‌های فیس‌بوک و توییتر در رتبه‌بندی استفاده می‌کنیم؛ اما علاوه‌بر این، سعی می‌کنیم که کمی از اعتبار نویسنده یا تولیدکننده محتوا در توییتر یا فیس‌بوک را متوجه شویم. البته کیفیت تعاملات از کمیت آن، مهم‌تر است.»

سوشال سیگنال در سئو

سوشال سیگنال در سئو

سال ۲۰۱۴: سوشال سیگنال در سئو نقش اصلی ندارد!
در این سال، سوالی که برای اغلب افراد پیش آمد، این بود که آیا سیگنال‌های فیس‌بوک و توییتر بخشی از الگوریتم سئو هستند و اهمیت آن‌ها چقدر است؟!

مت کاتس، در این‌باره می‌گوید که به دلیل اینکه صفحات سوشال مدیا همواره در حال به‌روز رسانی هستند و کاربران پست‌های جدید می‌گذارند؛ مهندسان گوگل، بر روی سیگنال‌هایی همچون تعداد لایک، نظر و به‌اشتراک‌گذاری، تمرکز کمتری دارند.

سال ۲۰۲۰: درک قدرت نویسنده به کمک سوشال سیگنال افزایش یافته‌است!
اخیرا، گوگل بیان کرده‌است که تلاش می‌کند تا به کمک شبکه‌های اجتماعی، اعتبار یک تولیدکننده محتوا یا نویسنده را مشخص کند. در حقیقت سابقه یک تولیدکننده محتوا در صفحات وب‌سایت، یک شاخص کیفیت مهم در سئوی ارگانیک است. گوگل برای درک اعتبار یک نویسنده، به پروفایل شبکه‌های اجتماعی او توجه می‌کند.

در نتیجه، با وجود آن‌که فهم کارکرد آن کمی پیچیده است، اما می‌دانیم که گوگل به صفحات شبکه‌های اجتماعی وب‌سایت ما توجه می‌کند و همچنین پروفایل تولیدکننده‌های محتوای ما را زیرنظر دارد.

بیشتر بخوانید: هزینه و شرایط انجام خدمات سئو سایت در منتوریکس

تاثیر سوشال سیگنال بر سئو چیست؟
حقیقت این است که هنوز ارتباط و تاثیر دقیق سوشال سیگنال در سئو مشخص نیست. با این‌حال، با وجود اختلاف نظرهایی که وجود دارد؛ اما می‌توانیم استنباط کنیم که سوشال سیگنال‌ها به‌صورت غیرمستقیم بر روی سئو تاثیر دارند. این موضوع را می‌توان از همپوشانی فاکتور‌های رتبه‌بندی تاییدشده با حضور وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی متوجه شد.

نکات سوشال سیگنال

نکات سوشال سیگنال

پروفایل‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند رتبه‌بندی شوند!
گوگل، پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی را ایندکس می‌کند؛ یعنی در نتایج موتورهای جستجو، رتبه‌بندی می‌شوند.

از آن‌جایی که گوگل تلاش می‌کند تا وب‌سایت‌ها را با صفحات رسانه‌های اجتماعی خودشان، مرتبط کند؛ می‌توانیم مطمئن باشیم که گوگل، به دنیای سیگنال‌هایی است تا وب‌سایت ما را با URL پروفایل خاصی مرتبط کند.

با وجود آن‌که در این بخش، استفاده از کلمات کلیدی، اهمیت کمتری دارد؛ اما نتایج جستجویی که با نام برند ما متناسب هستند، اهمیت دارد. بخشی از استراتژی مدیریت شهرت هر کسب‌وکاری، این است که زمانی‌که نام خود را در گوگل سرچ می‌کند، اکانت‌ فیس‌بوک، لینکدین و… نیز در صفحه اول قرار بگیرند. برای توییتر، گوگل سه توییت اخیر را (بدون در نظر گرفتن تعداد لایک یا ری‌توئیت) در SERP نمایش می‌دهد.

با حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید آن را در نتایج موتور جستجوی گوگل نشان دهید و از این طریق نه‌تنها اعتماد کاربران افزایش می‌یابد، بلکه کلیک بیشتری می‌گیرید.

افزایش به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، سبب افزایش بک‌لینک می‌شود!
یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در موتورهای جستجو، بک‌لینک‌ها بوده‌اند. البته، اینکه یک لینک در یک مطلب توییت قرار داده شود؛ هیچ‌وقت تاثیری مشابه با زمانی که بک‌لینک در صفحه وب داشته باشید، ندارد.

با این‌حال، اشتراک‌گذاری و انتشار محتواهای شما در شبکه‌های اجتماعی، ترافیک بیشتری ایجاد می‌کند که باعث افزایش ترافیک به وب‌سایت شما نیز می‌شود. دیده‌شدن بیشتر، سبب می‌شود که کاربران محتوای شما را ارزشمند تصور کنند و در نتیجه به آن لینک دهند.
در حقیقت نخستین قدم برای لینک‌شدن، افزایش دیده‌شدن است. رسانه‌های اجتماعی که مخاطبان زیادی دارند؛ یکی از بهترین راه‌ها برای دیده‌شدن هستند و به همین دلیل باید جزو استراتژی لینک‌سازی شما باشند.

محتوای باکیفیت در شبکه‌های اجتماعی و جستجوی گوگل، تاثیر خوبی دارد!
فرض کنید که صفحه وب‌سایت شما، هزاران بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود که سبب صدها هزار لایک و نظر و تعامل می‌شود. این موضوع، سبب اثبات اجتماعی صفحه وب‌سایت شما می‌شود؛ زیرا نشان‌دهنده ارزشمند بودن محتوا برای کاربر است.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست؟ راهنمای جامع تولید محتوا

اغلب صفحات وب‌سایتی که رتبه خوبی در نتایج جستجو دارند؛ سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی قوی نیز دارد که نشان‌دهنده ارتباط سوشال سیگنال در سئو است. با این‌حال، این بدان معنی نیست که گوگل لزوما از این سیگنال‌ها برای رتبه‌بندی و ارزیابی کیفیت استفاده می‌کند.

همان‌طور که محتوای باکیفیت در سوشال مدیا، نتیجه خوبی می‌گیرد؛ گوگل نیز براساس الگوریتم EAT به آن رتبه می‌دهد. این الگوریتم، به معنای تخصص، اعتبار و اعتماد است. با این‌حال، تا زمانی که محتوای باکیفیت تولید می‌کنید و سئوی وب‌سایت خود را بهینه‌ می‌کنید؛ می‌توانید در هر دو کانال عملکرد خوبی داشته باشید.

10 نکته که سیگنال‌های اجتماعی را برای سئو بهبود دهید!
به‌صورت کلی، صرف زمان برای بهبود سیگنال‌های اجتماعی یا سوشال سیگنال، می‌تواند بر روی سئو و سایر زمینه‌های استراتژی تاثیرات مثبتی داشته باشد. به همین دلیل در ادامه نکاتی را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید سیگنال‌های اجتماعی و بازدید آنلاین از صفحات وب‌سایت خود را بهبود دهید.

  1. وب سایت و پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را به یکدیگر لینک کنید!
    همانطور که گفته شد، گوگل می‌خواهد وب‌سایت‌ها را به حساب شبکه‌های اجتماعی آن‌ها متصل کند. می‌توانید وب‌سایت خود را به پروفایل شبکه‌های اجتماعی و بالعکس، لینک دهید و کار خود را آسان کنید. این گام، اساسی اما مهم است که به بهبود تاثیر سوشال مدیا در سئو کمک می‌کند.

بهترین مکان برای گذاشتن لینک سوشال مدیا در وب‌سایت، بخش فوتر است. در این‌صورت مخاطبان را از بخش‌های مرتبط با CTA یا درخواست اقدام وب‌سایت خود دور نمی‌کنید. همچنین قرار دادن این لینک‌ها، تجربه کاربری را بهبود می‌دهند، زیرا بدون توجه به اینکه، کاربر از کدام کانال به برند شما متصل شود؛ می‌تواند به سادگی به سایر URLهای مهم شما دسترسی پیدا می‌کنند.

  1. پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را بهینه کنید!
    همان‌طور که در وب‌سایت از سئو استفاده می‌کنید؛ می‌توانید پروفایل شبکه‌های اجتماعی را نیز بهینه کنید. می‌توانید کلمات کلیدی را در بخش‌های مختلف همچون خدمات، درباره ما، محصولات و… اضافه کنید.

گوگل در بخش‌های مختلف پروفایل شما جستجو می‌کند تا با کسب‌وکاری که دارید، آشنا شود. در نتیجه، می‌توانید به آسانی خود را به گوگل بشناسانید.

  1. Google Knowledge Panel خود را به درستی کامل کنید!
    یکی از روش‌هایی به گوگل کمک می‌کند تا کسب‌وکار شما را بشناسد و آن را در فضای وب، به مخاطب نشان دهد؛ کامل کردن Google Knowledge Panel است. البته این بخش که هنگام جستجوی یک برند، در حاشیه صفحه گوگل ظاهر می‌شود؛ برای تمام برندها ایجاد نمی‌شود.

با این‌وجود، در صورتی‌که برای برند شما ارائه شده‌است، با کامل کردن آن و قرار دادن اطلاعات سوشال مدیای خود، ارتباط سوشال سیگنال در سئو را افزایش دهید.

  1. محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید!
    یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای استفاده از سوشال سیگنال در سئو، این است که در صورت انتشار پست وبلاگ و یا محتواهای جدید در وب‌سایت خود، آن را در شبکه اجتماعی خود قرار دهید.

برای این‌کار می‌توانید یک استراتژی داشته باشید. برای مثال، می‌توانید پس از انتشار محتوا، در شبکه اجتماعی خود به آن پیوند دهید. همچنین می‌توانید در مورد اخبار و موضوعات ترند، محتوا تولید کنید و لینک آن را در شبکه اجتماعی خود قرار دهید و یا در پاسخ به کاربران، لینک مطلب خود را قرار دهید.

شما می‌توانید بدون این‌کار نیز پست تولید کنید؛ با این‌حال، برای بهبود سئو، به این‌ کار نیاز دارید.

  1. افزونه‌های اجتماعی در محتوای خود قرار دهید!
    چنانچه یک محتوا باکیفیت باشد، کاربران فضای وب‌سایت، علاقه بیشتری به اشتراک‌گذاری آن دارند. به همین دلیل می‌توانید با اضافه کردن افزونه‌ای که کمک کند تا کاربران بتوانند محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارند؛ سبب افزایش بازدید شما می‌شود.
    همچنین می‌توانید آیکون‌هایی را قرار دهید تا خوانندگان را تشویق کند که بر روی آن کلیک کنند و آن را در فضای سوشال مدیا به اشتراک بگذارند.
  2. با توییتر کارت‌ها و Open graph‌ها، محتوای خود را بیشتر قابل کلیک کنید!
    اکر می‌خواهید که وب‌سایت شما، هنگام به اشتراک‌گذاری، برای کاربران جذاب باشد؛ باید محتوای شما دارای تصویر باشد.
    چنانچه از توییتر کارت استفاده کنید و یا برچسب Open graph قرار دهید، محتوای شما به همراه تصویر قرار می‌گیرد و این موضوع سبب افزایش جذابیت محتوا و کلیک بیشتر کاربران می‌شود.
  3. به نظرات و اشتراک‌گذاری‌ها، فعالانه پاسخ دهید!
    یکی از فعالیت‌هایی که به‌صورت غیرمستقیم بر روی تاثیر سوشال مدیا در سئو تاثیر دارد؛ فعال بودن است. اگر به‌صورت فعالانه با مخاطبان در ارتباط باشید و به آن‌ها پاسخ دهید؛ متوجه می‌شوند که این صفحه توسط یک شخص واقعی مدیریت می‌شود.

برخی افراد، به دلیل فعالیت بر روی کسب‌وکار خود، زمان کافی ندارند. به همین دلیل می‌توانند برای این‌کار یک مدیر بازاریابی استخدام کنند.

  1. محتواهای دیگران را به اشتراک بگذارید!
    تمام کسب‌وکارها، علاقه دارند که محتوای آن‌ها به اشتراک گذاشته شود. چنانچه محتوای دیگران را به‌اشتراک بگذارید و یا به خاطر آنکه محتوای شما را به اشتراک گذاشته‌اند، تشکر کنید؛ شما را عضو فعالی از صنعت خود نشان می‌دهد.
    همچنین این کار، سبب می‌شود که در آینده، احتمال لایک‌شدن توسط این اشخاص و تعامل با آن افراد، بیشتر شود.
  2. فالوور یا تعامل تقلبی استفاده نکنید!
    خرید فالوور یا تعامل تقلبی و به نوعی خرید سوشال سیگنال، یک اشتباه بزرگ است. برای این مسئله، نباید هزینه‌ای پرداخت کنید؛ زیرا ربات‌ها، پیوسته در حال شناسایی‌شدن هستند و این‌کار بر روی صفحه شبکه اجتماعی شما تاثیر منفی می‌گذارد.
    تاثیر فالوورها یا تعاملات تقلبی، موقتی است و با از بین رفتن آن‌ها، می‌تواند سبب آسیب بیشتر به سوشال مدیای شما شود.
  3. شهرت تولیدکنندگان محتوا را افزایش دهید!
    شما می‌توانید نام نویسندگان را در مطالب خود در وبلاگ‌ها قرار دهید و یا برچسبی بگذارید که کاربر را به صفحه سوشال مدیای نویسنده، مرتبط کند. این کار به گوگل کمک می‌کند تا اعتبار نویسنده و محتوای شما را آسان‌تر تعیین کند.

در ادامه با سروش وردپرس همراه باشید.

مطالب مرتبط